31 ژانویه 2023 - رتینوپاتی دیابتی یکی از عوارض دیابت است که می تواند منجر به کاهش بینایی شود. حفظ یک رژیم غذایی متعادل و مغذی و انتخاب غذاهای مناسب می تواند به مدیریت قند خون کمک کند که به نوبه خود می تواند به جلوگیری از آسیب به چشم کمک کند.

رتینوپاتی دیابتی، زمانی اتفاق می افتد که سطح قند خون بالا به رگ های خونی در شبکیه (سلول های حساس به نور در پشت چشم) آسیب می رساند.همانطور که آسیب به این رگ های خونی شدیدتر می شود، افراد ممکن است علائمی مانند لکه های شناور، مناطق خالی بینایی یا تاری دید را تجربه کنند. در نهایت، افراد ممکن است از دست دادن بینایی را تجربه کنند. رتینوپاتی دیابتی علت اصلی نابینایی است.

متخصصان به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند که سطح قند خون خود را مدیریت کرده و اقدامات لازم را برای حفظ آن در محدوده مناسب برای کمک به جلوگیری از عوارض چشمی انجام دهند. یکی از راه‌های انجام این کار، حفظ یک رژیم غذایی متعادل و مغذی و پرهیز از برخی مواد غذایی یا محدود کردن مصرف آنها است.

در این مقاله، ما در مورد رژیم غذایی مناسب برای کمک به مدیریت رتینوپاتی دیابتی صحبت می کنیم. علاوه بر این، ما در مورد علل، عوامل خطر، و استراتژی های پیشگیری از رتینوپاتی دیابتی توضیح می دهیم.

انجمن دیابت آمریکا (ADA) توضیح می دهد که انتخاب دقیق انواع کربوهیدرات ها می تواند به فرد کمک کند تا از هایپرگلایسمی جلوگیری کند. این به نوبه خود به کاهش خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی کمک می کند. علاوه بر این، توصیه می‌شود که فرد از رژیم غذایی استفاده کند که به مدیریت سطوح چربی خون و فشار خون کمک می‌ کند.

ممکن است فردی بخواهد روش بشقاب دیابت را امتحان کند. این یک راهنمای ساده برای کمک به افراد در برنامه ریزی وعده های غذایی متعادل و مغذی است. این استراتژی شامل تقسیم یک بشقاب و پر کردن نیمی از بشقاب با سبزیجات حاوی نشاسته کم، یک چهارم بشقاب با پروتئین بدون چربی؛ و یک چهارم دیگر با کربوهیدرات ها است.

مثالهایی از گروه های غذایی فوق الذکر عبارتند از:

· سبزیجات غیر نشاسته ای: این سبزیجات شامل مارچوبه، کلم بروکلی، کلم بروکسل، هویج، خیار، قارچ، فلفل، اسفناج و کدو سبز است.

· پروتئین های بدون چربی: شامل مرغ، بوقلمون، تخم مرغ، ماهی قزل آلا، میگو، عدس، هوموس، آجیل، توفو و تمپه می باشد.

· کربوهیدرات ها: شامل برنج قهوه ای، جو، بلغور، کینوا، سیب زمینی، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و میوه است.

انجمن دیابت آمریکا، فهرست زیر را که شامل غذاهای غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر است را برای سلامت چشم و سلامت کلی ارائه می دهد:

· انواع لوبیا

· سبزیجات سبز تیره و برگ دار

· میوه های خانواده مرکبات

· انواع توت ها

· گوجه فرنگیها

· ماهی های سرشار از اسیدهای چرب امگا 3

· انواع آجیل

· غلات کامل

· شیر و ماست

افراد همچنین ممکن است بخواهند از الگوهای غذایی خاصی پیروی کنند. این اصطلاح به غذاها یا گروه هایی از غذاها اطلاق می شود که فرد معمولاً به صورت روزانه به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود می خورد. در حالی که همه الگوهای غذایی ممکن است برای همه مناسب نباشد، گزینه های رژیم غذایی محبوب عبارتند از:

· رژیم مدیترانه ای

· رژیم گیاهخواری یا وگان

· رژیم کربوهیدرات کم

·  رژیم غذایی DASH، که برای کنترل فشار خون توصیه می شود.

توصیه می شود غذاها و نوشیدنی هایی را که ممکن است اثرات منفی بر قند خون، فشار خون و کلسترول داشته باشند، محدود کنید. مؤسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی توصیه می کند که غذاهای زیر را محدود کنید:

· غذاهای پر نمک، مانند چیپس، کراکر و پیتزا

·غذاهای سرخ شده و سایر غذاهای سرشار از چربی اشباع شده و چربی ترانس مانند سیب زمینی سرخ شده، همبرگر و کیک

· شیرینی ها، مانند کلوچه، آب نبات، و بستنی

· نوشیدنی های حاوی قندهای افزوده، مانند نوشابه معمولی، آب میوه، و نوشیدنی های ورزشی یا انرژی زا معمولی

· غذاهای بسیار تصفیه شده یا فرآوری شده، مانند نان سفید، ماکارونی سفید، و گوشت های پخته شده

موسسه ملی چشم (NEI) می گوید هر فردی که دیابت دارد(دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت حاملگی ) ممکن است به رتینوپاتی دیابتی مبتلا شود.

انجمن دیابت آمریکا خاطرنشان کرد که هر چه مدت طولانی تری به دیابت مبتلا باشید، احتمال ابتلا به رتینوپاتی برای شما بیشتر می شود. با گذشت زمان، شواهد نشان می دهد که بیش از نیمی از افراد مبتلا به دیابت به رتینوپاتی دیابتی مبتلا می شوند.

این عارضه زمانی رخ می‌دهد که دوره‌های طولانی قند خون بالا منجر به آسیب شبکیه می‌شود که حاوی رگ‌های خونی ظریف است. وجود قند بیش از حد در خون می تواند این رگ های خونی را مسدود کند و باعث نشت مایع یا خونریزی آنها شود. برای جبران، رگ های خونی جدیدی در شبکیه رشد می کنند که خوب کار نمی کنند و مستعد نشت و خونریزی هستند.

قند خون بالا، یک عامل خطر برای این بیماری است وانجمن دیابت آمریکاتوصیه می کند که نگه داشتن سطح قند خون در محدوده ی هدف تعیین شده برای هر فرد ممکن است رتینوپاتی را به تاخیر بیاندازد یا به جلوگیری از آن کمک کند.

تحقیقات نشان می دهد که عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را افزایش دهند:

· فشار خون

· دیس لیپیدمی

· نفروپاتی

مراحل اولیه ی رتینوپاتی دیابتی ممکن است بدون علائم ظاهر شود. به همین دلیل، توصیه می شود که فرد در معاینات سالانه چشم شرکت کند. اجتناب یا به تاخیر انداختن معاینه ی چشم ممکن است یک عامل خطر برای توسعه ی رتینوپاتی باشد.در مراحل اولیه این بیماری، پزشک می‌تواند سلامت چشم فرد را با معاینات چشم متسع کنترل کند. آنها ممکن است توصیه کنند که هر 2 تا 4 ماه یکبار این معاینه صورت گیرد. با این حال، در مراحل بعدی بیماری، پزشک ممکن است درمان های زیر را توصیه کند، به خصوص اگر فردی تغییراتی در بینایی خود داشته باشد:

· تزریق به چشم با استفاده از داروهایی مانند داروهای ضد VEGFیا کورتیکواستروئیدها

· لیزر درمانی برای کاهش تورم در شبکیه، انقباض عروق خونی و توقف نشت

· ویترکتومی، که نوعی جراحی چشم است که در صورت خونریزی شبکیه یا وجود زخم های زیاد در چشم، پزشکان ممکن است توصیه کنند.

مدیریت دیابت بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی است. افراد می توانند این کار را با موارد زیر انجام دهند:

· انجام فعالیت بدنی منظم

· خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی

· دنبال نمودن دقیق دستورالعمل های پزشک برای انسولین یا سایر داروهای دیابت

· کنترل منظم قند خون و حفظ سطح A1c مناسب

· مدیریت فشار خون و کلسترول

پیروی از یک برنامه غذایی مناسب می تواند به فرد در مدیریت قند خون، کلسترول و فشار خون کمک کند. انجام این کار می تواند به فرد در مدیریت دیابت و کاهش خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی کمک کند.

توصیه می شود روی غذاهای کامل مانند پروتئین های بدون چربی، سبزیجات غیر نشاسته ای و غلات کامل تمرکز کنید. افراد همچنین می توانند انتخاب های دیگری برای سبک زندگی داشته باشند، مانند ورزش منظم. مهمتر از همه، یک فرد باید برای کمک به حفظ سلامت چشم خود باید در قرار ملاقات های منظم برای معاینه ی چشم شرکت کند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/diabetic-retinopathy-diabetic-diet